Skip to main content

Legea compensatiei


Mai demult am ajuns in casa unor oameni minunati, sot si sotie. Genul de oameni pe care viata ti-i aduce doar odata in cale si care iti schimba total perspectiva asupra lucrurilor. Traiau intr-o casa dintr-un sat de munte cu o curte plina de animale, cu pisici si caini rasfatati cu mare drag, cu o livada in spate si un mic parauas. Am stat la ei un week-end intreg si nu vroiam sa mai plec, parca stiam ca nu o sa ii mai intalnesc niciodata. Oamenii mei erau oameni educati, arhitecti, si isi traiau viata linistit departe de aglomeratia oraselor mari. Si noaptea tarziu, in bucatarie, inconjurati de tone de fum de tutun (mai ales doamna lega cu pasiune tigara dupa tigara, ba chiar a zis ca ii pare rau cand vine noaptea pentru ca nu poate sa fumeze in somnJ))), intr-o atmosfera ce iti incalzea sufletul, domnul la care eram in vizita a zis, pe un ton care nu anunta nimic important, ca totul in viata se bazeaza pe legea compensatiei. Si am zambit, si conversatia a ramas acolo. De atunci, aceasta propozitie capata din in ce in ce mai mult sens pentru mine. Cred cu tarie ca legea compensatiei este una din legile care guverneaza viata noastra. Cred ca atunci cand faci rau, raul se intoarce la tine, ca atunci cand imparti iubire, primesti inapoi iubire. Si mai cred ca nimeni nu ramane nedreptatit sau nepedepsit la nesfarsit.

De multe ori in viata m-am simtit nedreptatita si am incercat sa imi fac dreptate. Dar ce e aia dreptate? Si cum alegi care e limita pana la care poti sa induri si treci la revolta? Legea compensatiei spune (in viziunea mea) ca poti sa iti ceri dreptatea, dar spune sa te opresti atunci cand lupta ta devine razbunare. Pentru ca nu o sa iti placa ce ai sa primesti drept compensatie pentru razbunarea ta.

“Cere si ti se va da” suna pentru multi sloganul cersetorului, dar intelesul acestei zicale biblice nu are astazi  intelesul pe care o simpla interpretare a cuvintelor l-ar putea da. “Cere” inseamna astazi sa iti exprimi dorintele si sa incerci sa le indeplinesti, “ti se va da” inseamna ca nu trebuie sa iti inveninezi sufletul si sa ajungi sa “furi”, adica sa te razbuni pentru a-ti face dreptate. Si cand “ti se va da”, ai grija sa multumesti legii compensatiei pentru ca ea te-a vegheat in toata aventura ta spre rasplata.

Traim intr-o societate in care oamenii au din ce in ce mai multe nevoi. Ne trebuie o noua masina, ne trebuie o casa mai mare, ne trebuie mai multe haine, mai multa mobila, mai mult, mai mult. Dar oare suntem mai fericiti?
Am mai spus-o si in alt articol, dar sub alta forma, asa ca merita aceasta noua nuantare: valoarea  vietii noastre, cea pe care o resimtim in zambetele noastre, nu are nici o legatura cu posesiunile noastre, are legatura cu valoarea pe care posesiunile noastre o au pentru noi. Daca avem posesiuni de dragul comparatiei cu semenii nostri, nu vom obtine decat trufie. Si ajungem din nou la legea compensatiei, pentru ca nu o sa ne placa compensatia pe care o vom primi pentru trufia noastra. 

si pe final de postare va recomand aceasta bucata din Concertul de pian numarul 1 de Tchaikovsky, pe care pur si simplu o ador :-).

Diana

Comments

Popular posts from this blog

Gratitudinea

Cand eram mica ma duceam foarte des la biserica. Si cand am inceput sa analizez logica religiei si veridicitatea povestilor ei, am decis ca religia este o inventie, si ca este apanajul celor slabi, cei care nu se pot baza doar pe ei in rezolvarea problemelor. Si asa a inceput era “ratiunii” in viata mea.  A fost perioda in care credeam ca religia a fost folosita ca un instrument pentru manipularea maselor. Si poate ca unii chiar s-au folosit de religie si de puterea ei pentru a-si atinge scopurile. Dar acum religia are pentru mine din nou acelasi sens pe care l-a avut in copilarie. Nu ma mai intereseaza daca povestile sunt sau nu adevarate. Ma intereseaza frumusetea mesajelor si interpretarea lor in viata noastra curenta. Poate ca aici au gresit unii preoti care nu si-au actualizat povestile lor pentru a se incadra si a da sens problemelor reale pe care oamenii le au. Si pentu ca stiu ca sunteti multi care sustineti ca ratiunea primeaza religiei, am sa va intind nervii la maxim

Cum sa iti lungesti viata cu 10 ani

Am vizionat de curand pe Ted o prezentare tinuta de un designer de jocuri, Jane McGonial. Pe scurt despre ce este vorba: o serie de studii arata ca exista 4 capacitati care ii deosebesc pe cei longevivi de restul: 1.        Capacitatea fizica : sa nu stai nemiscat pentru mai mult de o ora, astfel organismul va avea mai multa putere sa se vindece si va functiona mai bine. 2.        Capacitatea mentala  sau “Puterea vointei” : vointa este un muschi care trebuie exersat prin urmare trebuie sa incepi cu sarcini pe care sa le poti indeplini (ea recomanda jocurile dar la fel de bine poate fi si sa citesti o carte, sa inveti un nou sport, sa-ti fai noi obiceiuri zilnice, samd) 3.        Capacitatea emotionala : aici apare notiunea de 3/1 (3 emotii pozitive la fiecare 1 emotie negativa); mai exact de fiecare data cand te incearca o emotie negativa (incapabilitate, disperare, teama samd) sa o combati cu 3 pozitive (sa glumesti, sa asculti o melodie, sa dansezi si lista poate continua)

De ce mi-e mie frica?

Mi-e frica de: - apa pentru ca nu stiu sa innot bine - inaltime pentru ca se pare nici sa zbor nu stiu prea bine - oameni straini pentru ca nu stiu ce parere vor avea despre mine si nu stiu cum vor reactiona in diferite situatii si nu vreau sa fiu respinsa - oameni cunoscuti pentru ca unii dintre ei nu si-au exprimat ce parere au despre mine si nu stiu cum vor reactiona in diferite situatii si nu vreau sa fiu respinsa - boala pentru ca ma face dependenta de ceilalti Dar "de ce ti-e frica nu scapi" spune un proverb. Hmmm, adica cum? Daca eu nu vreau, nu ma duc sa innot, nu intru in apa, nu ma duc in locurile inalte, nu vorbesc cu oameni straini, nu vorbesc cu oameni cunoscuti.......stai putin.......cum adica "nu vorbesc cu oameni cunoscuti"? pai si ce mai ramane din capacitatea mea de fiinta umana? rezulta ca chiar nu am de ales, chiar trebuie sa fac toate acele lucruri de care mi-e frica......imi pare rau sau imi pare bine?