Skip to main content

Emotiile noastre cele de toate zilele.....


Conform unei carti  (“Don't Let Your Emotions Run Your Life” a lui Scott E. Spradlin) din care am apucat sa citesc doar cateva capitole (pentru ca doar la atat am avut acces J), exista 9 emotii primare si o multitudine de emotii secundare. 

Cele 9 emotii primare sunt: bucuria, iubirea, interesul, tristetea, surpriza, frica, dezgustul, vinovatia si furia. Ele reprezinta raspunsul direct si imediat pe care il da corpul nostru in raport cu stimulii externi. Ele reprezinta mecanismul nostru primar de supravietuire. Unii autori au fie o lista mai lunga fie mai scurta a acestor emotii primare.
Toate celelalte emotii care nu fac parte din prima categorie sunt emotii secundare: rusinea, anxietatea, disperarea, grija, emotia de a te simti furios ca esti furios, trist ca esti trist samd.

De ce e important sa diferentiem emotiile in aceste doua categorii? Pentru ca emotiile primare sunt fundamental adaptative pe cand celelalte sunt emotii invatate social si rareori utile. Emotiile secundare se invata din copilarie si procesul continua pana murim. Spre exemplu daca atunci cand ne intristam (emotie primara) iar in jurul nostru auzim doar “ai atat de multe lucruri pentru ca ar trebui sa fii fericit, chiar nu te inteleg!” sau “revino-ti si apuca-te sa faci ceva!” atunci cel mai probabil vom invata sa fim suparati (furiosi sau dezamagiti) pentru ca suntem suparati pentru ca emotia noastra primara nu a fost validata. Si ce se intampla cand emotia noastra primara nu este validata? Credem ca e ceva in neregula cu noi si incercam sa reducem la tacere aceasta emotie. Dar o emotie redusa la tacere, devine mai puternica si ne roade din interior, pentru ca vrea sa fie bagata in seama. 

Emotia secundara care apare este un model invatat de interpretare a emotiei primare. Si ce facem mai departe cu ea? In loc sa simtim tristetea (emotia primara) cu toata fiinta noastra, gasim metode sa ne luam mintea de la acea emotie (pentru care societatea ne indeamna sa o ignoram): mancam fara masura, cumparam fara masura, bem fara masura, muncim pana la epuizare, fiecare dupa preferinte si inclinatii J)))))).
Dar daca ne-am opri pentru cateva momente si am simti tristetea in toata drama ei, atunci am putea sa luam decizii mai bune si vom fi motivati sa ne imbunatatim viata pentru a inlatura definitiv tristetea. De cele mai multe ori e nevoie de un prieten pentru a face asta…….dar nu neaparat.

Exemple clasice de perechi de emotii primare si emotii secundare:
Frica (Emotia Primara) – Anxietate (Emotia Secundara, cea invatata social)
Vinovatie (EP “am gresit”) – Rusine (ES “sunt o greseala”; frica de a fi nedemn de iubire si atasament)

Emotiile secundare le invatam inconstient in mediu in care traim: este ca fumatul pasiv, daca cineva de langa tine fumeaza, ai crede ca tu nu o sa patesti nimic dar de fapt s-a dovedit ca fumatul pasiv este mai nociv decat fumatul propriu-zis. Ironic, nu?

Unii dintre noi (eu inclusiv) au obiceiul de a scadea importanta emotiilor primare. Spre exemplu eu daca sunt foarte incantata despre perspectiva unei anumite reusite, nu imi permit sa ma entuziasmez si sa traiesc pe deplin emotia “interesul” pentru ca am invatat social ca daca asteptarile mele sunt scazute, atunci si dezamagirea mea va fi mai mica. Dar ceea ce nu am fost invatata este ca si bucuria mea va fi mai mica: reducand importanta unei posibile reusite de teama de a nu fi dezamagita, reduc si din bucuria pe care o simt  in cazul in care reusesc (oricum probabilitatea de a reusi scade si ea simtitor pentru ca scazand importanta obiectivului, scad si implicarea si motivatia).  

Ca si regula generala, emotiile primare ne ajuta sa evoluam, sa ne adaptam pe cand cele secundare nu prezinta nici un beneficiu “simtitorului” J))))), ele apar doar pentru ca nu ne-am permis luxul de a trai din plin emotia primara, pentru ca societatea nu beneficiaza de pe urma exprimarii emotiilor noastre primare, sau nu are timp de noi.



PS: nu puteam sa inchei acest post despre emotii fara o melodie a Larei Fabian, "Regina Emotiilor".

Comments

Popular posts from this blog

Gratitudinea

Cand eram mica ma duceam foarte des la biserica. Si cand am inceput sa analizez logica religiei si veridicitatea povestilor ei, am decis ca religia este o inventie, si ca este apanajul celor slabi, cei care nu se pot baza doar pe ei in rezolvarea problemelor. Si asa a inceput era “ratiunii” in viata mea.  A fost perioda in care credeam ca religia a fost folosita ca un instrument pentru manipularea maselor. Si poate ca unii chiar s-au folosit de religie si de puterea ei pentru a-si atinge scopurile. Dar acum religia are pentru mine din nou acelasi sens pe care l-a avut in copilarie. Nu ma mai intereseaza daca povestile sunt sau nu adevarate. Ma intereseaza frumusetea mesajelor si interpretarea lor in viata noastra curenta. Poate ca aici au gresit unii preoti care nu si-au actualizat povestile lor pentru a se incadra si a da sens problemelor reale pe care oamenii le au. Si pentu ca stiu ca sunteti multi care sustineti ca ratiunea primeaza religiei, am sa va intind nervii la maxim

De ce mi-e mie frica?

Mi-e frica de: - apa pentru ca nu stiu sa innot bine - inaltime pentru ca se pare nici sa zbor nu stiu prea bine - oameni straini pentru ca nu stiu ce parere vor avea despre mine si nu stiu cum vor reactiona in diferite situatii si nu vreau sa fiu respinsa - oameni cunoscuti pentru ca unii dintre ei nu si-au exprimat ce parere au despre mine si nu stiu cum vor reactiona in diferite situatii si nu vreau sa fiu respinsa - boala pentru ca ma face dependenta de ceilalti Dar "de ce ti-e frica nu scapi" spune un proverb. Hmmm, adica cum? Daca eu nu vreau, nu ma duc sa innot, nu intru in apa, nu ma duc in locurile inalte, nu vorbesc cu oameni straini, nu vorbesc cu oameni cunoscuti.......stai putin.......cum adica "nu vorbesc cu oameni cunoscuti"? pai si ce mai ramane din capacitatea mea de fiinta umana? rezulta ca chiar nu am de ales, chiar trebuie sa fac toate acele lucruri de care mi-e frica......imi pare rau sau imi pare bine?

Ce este intuitia?

Pentru multi dintre noi intuitia este opusul ratiunii, este ca si cum atunci cand ai de facut o alegere fie mergi pe calea logica si evidenta fie asculti acest “presentiment”,  iti urmezi intuitia! Este acea voce care iti spune sa risti, sa mergi pe acolo, sa ai incredere! Unii o numesc “al saselea simt”. Cateva definitii din DEX: “forma de cunoastere imediata a adevarului pe baza experientelor si a cunostintelor achizitionate anterior, fara rationemente logice preliminare”; “sentiment inconstient de prezicere a celor ce urmeaza sa se intample; instinct”; “capacitatea constiintei de a descoperi pe cale rationala (in mod spontan), esenta, sensul unei probleme, al unui obiect”. In ultima definitie, ni se spune ca ar fi ceva rational, doar ca e “spontan” si nu avem timp sa constientizam. Deci intuitia este de fapt ceva mai mult decat ratiune. Intuitia incorporeaza toata istoria noastra (si as spune eu nu numai a noastra personala, cat si cea a stramosilor nostri) la care